Професійна освіта в Україні: cognita чи incognita?

Давайте поставимо перед собою запитання – що ми знаємо про професійну освіту в Україні?
Спеціального дослідження з цього приводу не проводилося, але наші опитування дозволили зробити невтішний висновок – майже нічого.
Ми не знаємо наскільки затребувані випускники професійної (професійно-технічної) освіти і як довго вони працюють за здобутою професією.
Ми не знаємо, наскільки свідомо йдуть до закладів професійної (професійно-технічної) освіти здобувачі.
Також не знаємо, скільки реально сьогодні коштує платникам податків і скільки має коштувати підготовка кваліфікованих робітників.
Тому ми спробували відшукати відповіді на ці та інші питання, ставлячи собі за мету дати відповідь на головне питання – а чи є наша професійна освіта ефективною, конкурентною і привабливою? Та чи є в неї майбутнє?
Ми – це команда експертів Інституту професійних кваліфікацій, яка, аналізуючи виключно відкриті офіційні джерела інформації, спробувала проаналізувати наявні дані, пов’язані із станом професійної (професійно-технічної) освіти в Україні.
Користуючись нагодою, ми хотіли б подякувати управлінням і департаментам освіти і науки обласних державних адміністрацій та мерій обласних центрів за допомогу у зборі необхідної інформації та сумлінне виконання Закону України «Про доступ до публічної інформації».
Навіщо ми це робимо?
Щоб мати об’єктивну інформацію, яка має допомогти зацікавленим у розвитку державного сегменту професійної освіти сторонам - місцевим адміністраціям, Міністерству освіти і науки України, Кабінету Міністрів України і Офісу Президента України – краще розуміти стан справ у сфері професійної освіти, підтвердити чи спростувати стереотипи українського суспільства по відношенню до української системи професійної освіти та приймати ефективні управлінські рішення.
Перше питання, яке ми собі поставили – скільки закладів професійної освіти є сьогодні в Україні?
Як виявилося питання не настільки просте, як здавалось на перший погляд.
Звернувшись до основного джерела інформації про стан будь-якої сфери освіти - Міністерства освіти і науки України - можна пересвідчитись, що «загалом станом на 1 січня 2019 року в Україні функціонує 754 заклади професійної освіти» (https://mon.gov.ua/ua/tag/profesiyno-tekhnichna-osvita).
Втім, за даними не менш авторитетного джерела статистичної інформації щодо освіти - Єдиної державної електронної бази даних з питань освіти (ЄДЕБО) – ця інформація не відповідає дійсності.
Так, станом на 01 січня 2019р. кількість закладів професійної (професійно-технічної) освіти становила 1079 закладів (враховуючи відокремлені структурні підрозділи юридичних осіб, що надають професійну (професійно-технічну освіту).
На 05 березня 2019р. кількість закладів професійної (професійно-технічної) освіти становила 854 заклади.
На 08 квітня 2019р. – 1189 закладів.
На 17 жовтня 2019 року – 982 заклади.
На 21 січня 2020 року – 1021 заклад.
Трохи здивовані такою різницею щодо кількості закладів професійної (професійно-технічної) освіти впродовж 2019р., у липні ми звернулися з запитом про доступ до публічної інформації до всіх департаментів та управлінь освіти і науки обласних та місцевих державних адміністрацій.
За даними обласних і Київської міської адміністрації в Україні у 2019 році нараховувалось 670 закладів професійної (професійно-технічної) освіти, які фінансуються з місцевих бюджетів. Порівняно з 2018 роком відбулось вкорочення на 10 закладів (1,4%).
На графіку ці дані виглядають так:
І виникає перше питання – так скільки насправді у нас закладів професійної (професійно -технічної ) освіти?
Думаю всім, хто приймає управлінські рішення та опікується професійною освітою було б цікаво почути відповідь на це, здавалося б на перший погляд, просте питання...
Наступного разу ми поговоримо про те, хто і як фінансує підготовку наших майбутніх кваліфікованих робітників.