EN UA
@

Експерти обговорили питання оцінювання професійних кваліфікацій

20 грудня 2018
Експерти обговорили питання оцінювання професійних кваліфікацій

18 грудня 2018р. широке експертне коло обговорило питання оцінювання професійних кваліфікацій. Дане обговорення відбулося під час семінару «Стандарти, освітні програми та сайт Національної системи кваліфікацій», проведеного за підтримки Європейського фонду освіти (ETF).

Матою семінару стала необхідність презентації й обговорення результатів роботи над освітніми стандартами, освітніми програмами професійної освіти, а також стандартами оцінювання й сайтом Національної системи кваліфікацій.

Найбільш жваве обговорення було навколо майбутньої системи оцінювання професійних кваліфікацій. Основними питаннями, які були поставлені учасниками  дискусії після презентації результатів роботи експертів ЄФО, були:

що оцінюється (професійна та/або освітня кваліфікація);

хто оцінює (індивідуально оцінювач чи експертна комісія);

де відбувається оцінювання (що необхідно зробити, щоб стати кваліфікаційним центром).

Щодо першого питання учасники дійшли згоди, що оцінюватися має лише професійна компетентність з метою підтвердження професійної кваліфікації. Оцінювання освітніх компетентностей залишається прерогативою закладів освіти. Втім, за словами Директора Інституту професійних кваліфікацій Родіона Колишко «… і під час оцінювання виключно професійної складової [кваліфікації], слід відокремлювати оцінювання загальних і наскрізних компетентностей в межах одного чи споріднених видів економічної діяльності».

На питання хто має оцінювати кандидатів загальноприйнятної відповіді учасники дискусії не знайшли. Невирішеним залишилося питання скільки оцінювачів має оцінювати кандидата? Світовий досвід дає різні варіанти відповіді на це питання, віддаючи перевагу індивідуальному оцінюванні. Натомість українські експерти схиляються до колективної оцінки групою оцінювачів (або «екзаменаторів» за словами одного з учасників).

Найбільш жваві дискусії виникли навколо питання кваліфікаційних центрів. Питань тут багато, й експерти ЄФО також не змогли дати відповіді на всі. Так, не в повній мірі були прояснені питання щодо процедур набуття статусу кваліфікаційного центру, чи потрібно під час такого набуття застосовувати стандарти ІSО (International Standardization Organization), зокрема стандарт ІSО 17 024? Чи буде процедура акредитації кваліфікаційних центрів безкоштовною (таку думку зазначив один з національних експертів ЄФО, який одночасно супроводжує впровадження Національної рамки кваліфікації в МОН України). І саме головне питання – коли запрацює система оцінювання професійних кваліфікацій – залишилося без відповіді. Натомість, як зазначали учасники обговорення, в Україні вже існують професії, що потребують обов’язкової сертифікації вже з 1 січня 2019 року, до чого, виявляється, повністю не готова система органів, що має опікуватися визнанням та впровадженням професійних кваліфікацій в Україні.

Сподіваємося, що впродовж наступних семінарів ЄФО та майбутнього проекту ЄС, присвяченого реалізації комплексної реформи системи професійної (професійно-технічної) освіти в Україні впродовж 2019 – 2022 років, зможе дати відповіді на ці питання та запропонувати прийнятні рішення.

Матеріали семінару: